آشواگاندا

از آشواگاندا به عنوان “شاهزاده گیاهان” در آیورودا یاد می شود زیرا دارای طیف گسترده ای از تأثیرات درمانی است.

شاید از آنجا که آشواگاندا یکی از گیاهان پیچیده ای است که دارای بسیاری از ترکیبات فایتوشیمیایی است ، چنین دامنه وسیعی از اثرات در آن بوجود می آیند.

حال بیایید یکسری از مزایای آشواگاندا را بررسی کنیم.

کاهش استرس و اضطراب:

در دنیای امروز ، استرس مزمن بر جامعه تأثیر می گذارد و استرس اغلب با افزایش غلظت کورتیزول سرم در بدن ما همراه است.

آشواگاندا به عنوان یک آداپتوژن طبقه بندی می شود ، به این معنی که به بدن کمک می کند تا با شرایط القا کننده استرس با کاهش التهاب و عفونت

و با تعدیل هورمون های فوق کلیوی و انتقال دهنده های عصبی خود را با شرایط سازگار استرس وفق دهد.

شرایط مربوط به استرس مزمن مانند هیپرگلیسمی ، عدم تحمل گلوکز ، اختلال عملکرد جنسی ، سرکوب سیستم ایمنی و افسردگی ذهنی

نیز از طریق استفاده از آشواگاندا واسطه دیده شده.

چندین مطالعه تصادفی و کنترل شده بر روی انسان نشان داده است که آشواگاندا نه تنها می تواند علائم را در افراد مبتلا به استرس و اختلالات

اضطرابی کاهش دهد بلکه باعث بهبود وضعیت عمومی نیز می شود.

در مطالعه ای که روی 64 نفر با سابقه استرس مزمن انجام شد ، مصرف عصاره ریشه آشواگاندا به مدت 8 هفته منجر به کاهش قابل توجه سطح

کورتیزول سرم و در نتیجه کاهش استرس شد.

مدیریت وزن

استرس مزمن اغلب با تعداد زیادی بیماری و شرایط از جمله چاقی همراه است.

 آشواگاندا با پرداختن به استرس و متعادل سازی سطح کورتیزول می تواند در کنترل و مدیریت وزن به شما کمک کند.

یک مطالعه انجام شده نشان داد که استفاده مداوم از این گیاه باعث بهبود میزان استرس، تأثیر مثبت در کورتیزول سرم، شاخص توده بدن (BMI) و وزن بدن می شود.

حافظه و شناخت

از لحاظ تاریخی ، آشواگاندا به عنوان یک گیاه ( medharasayana ) از گیاهان نوتروپیک (برای تقویت حافظه) در حفاظت از اختلالات شناختی در آیورودا طبقه بندی می شود

تا باعث تقویت شناخت در کودکان دارای کمبود حافظه و بزرگسالانی که حافظه خود را از دست داده اند شود.

 آشواگاندا به عنوان گیاهی که عملکرد مغز، زمان پاسخ گویی، حافظه، ظرفیت تمرکز و توانایی عملکرد را افزایش می دهد شناخته شده است.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که چگونه آلکالوئیدهای موجود در آشواگاندا به بازسازی عصب کمک می کنند و رشد عصبی را در انسان و حیوان تقویت می کنند.

اما شواهد در انسان بسیار محدود است.

یک مطالعه بر روی 50 بزرگسال با اختلال شناختی خفیف ، پیش ماده مشترک بیماری آلزایمر، که دو بار در روز و بیش از 8 هفته عصاره ریشه Ashwagandha 

300 میلی گرم دریافت کرد ، انجام شد. این تحقیق استفاده سنتی از آن را برای تقویت حافظه تأیید می کند.

در تحقیق دیگری که بر روی 53 فرد مبتلا به اختلال دو قطبی انجام شد ، عصاره آشواگاندا همچنین حافظه فعال را افزایش داد

همچنین مشخص شده است که آشواگاندا به کنترل علائم اختلال وسواس فکری عملی کمک می کند.

آشواگاندا همچنین در کاهش زمان واکنش و بهبود دامنه توجه در افرادی که دچار اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) هستند بسیار مؤثر است.

قدرت عضله

آشواگاندا ، یک گیاه آمفوتریک است که فرآیندهای فیزیولوژیکی حیاتی را تنظیم می کند و آشواگاندا با کاهش آنزیمی که ATP را تجزیه می کند ،

سطح آدنوزین تری فسفات (ATP) را افزایش میدهد. آشواگاندا با افزایش عملکرد میتوکندری ، تولید انرژی در عضلات را افزایش می دهد.

آشواگاندا به عنوان گیاهی که باعث افزایش توده عضلانی، قدرت عضلانی و همچنین کاهش چربی بدن همراه با تمرینات مقاومتی می شود.

 آشواگاندا همچنین به کاهش و التیام آسیب بدن و بهبود عضلات در حین ورزش کمک می کند شناخته شده است.

در تحقیقی که روی 57 فرد آموزش ندیده انجام شد ، عصاره ریشه آشواگاندا افزایش قابل توجهی در قدرت عضلانی، اندازه عضله و کاهش قابل توجه

آسیب عضلانی ناشی از ورزش نسبت به دارونما نشان داد. در تحقیقی که با 40 شرکت کننده سالم انجام شد، 10 نفر از آنها دریافتند عصاره ریشه استاندارد آشواگاندا

و مصرف مکملها می تواند در بهبود ضعف عضلانی عمومی، افزایش قدرت عضلات در اندام تحتانی و هماهنگی عصبی عضلانی مفید باشد.

در تحقیق دیگر، به 18 داوطلب سالم دوزهای افزایش یافته آشواگاندا در طی 30 روز داده شد:

750 میلی گرم در روز برای روزهای 1-10 ، 1000 میلی گرم در روز برای روزهای 11-20 و 1250 میلی گرم در روز برای روزهای 21 تا 30 و مطالعه نشان داد

که مکمل آشواگاندا منجر به افزایش قدرت عضلانی و توده بدن بدون چربی می شود .